Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
Dziś (24 stycznia) na konferencji z udziałem m.in. zastępcy prezydenta
M.Kozłowicza zaprezentowane zostały zadania związane z poprawą bezpieczeństwa
ruchu drogowego, które będą relizowane na terenie Bydgoszczy w bieżącym roku.
Ruszamy z kolejnym pakietem
zadań, które poprawią bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach. Doświetlimy kolejne
przejścia dla pieszych, zbudujemy nowe przystanki wiedeńskie, a nowe ulice
wyposażymy w bezpieczne skrzyżowania i oświetlenie.
– Każda nowa inwestycja
uwzględnia przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników – podkreśla zastępca
prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, który przewodniczy również radzie
bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Ulice wyposażamy w chodniki, oświetlenie,
przejścia dla pieszych, bariery oraz inne elementy poprawiające bezpieczeństwo.
W ostatnich latach za cel obraliśmy sobie jednak również dostosowanie
istniejącej już infrastruktury do potrzeb mieszkańców. Dlatego zainicjowaliśmy
program doświetlania przejść dla pieszych, przebudowujemy przystanki i
skrzyżowania. W tym roku zlecimy kolejny pakiet zadań, które zadbają przede
wszystkim o bezpieczeństwo pieszych. Na działania związane z poprawą
bezpieczeństwa zabezpieczamy około 15 mln zł.
Nowoczesne oświetlenie na
przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych
i odpowiednio zareagować. Poprawa doświetlenia wymaga montażu dodatkowych
słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz
podprowadzenia przewodów zasilających. Akcja została zainicjowana w 2018 roku
przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i
Powiatu Bydgoskiego. W Bydgoszczy mamy już ponad 120 doświetlonych przejść. W
tym roku planujemy zlecenie projektów kolejnych 32 przejść:
Lista przejść do doświetlenia –
plan na 2024 rok:
· ul. Akademicka/ Pałubickiego
· ul. Inowrocławska/ Leszczyńskiego
· ul. Inowrocławska/ Skorupki
· ul. Inowrocławska/ Ciechocińska
· ul. Ujejskiego / Polna
· ul. Poznańska/ Wierzbickiego
· ul. Poznańska/ Św. Trójcy
· ul. Gdańska/Dwernickiego
· ul. Gdańska/ Leśna
· ul. Czerwonego Krzyża/ Władysława
IV
· ul. Przemysłowa 26
· ul. Morska 4a
· ul. Powstańców Wlkp. 63
· ul. Skarżyńskiego 7
· ul. Swobodna/ Piłsudskiego
· ul. Szpitalna/ ul. Modrakowa
· ul. Szubińska/ Schulza
· ul. Paderewskiego przy
Filharmonii
· ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno
– Wychowawczym nr 2
· ul. Fabryczna / Składowa
· ul. Poznańska/ przy Kwadracie
· ul. Bałtycka 59
· ul. Chocimska/ Kościuszki
· ul. Wyzwolenia / Styki
· ul. Głowackiego 51
· ul. Glinki 153
· ul. Kasztelańska/ Mączna
· ul. Konopnickiej / Ugory
· ul. Filtrowa 27 przy Żabce
· ul. Poznańska/ Chwytowo
· ul. Grudziądzka/ Teskowej
· ul. Wyzwolenia 31
Po opracowaniu projektów wyłoniony
zostanie wykonawcy prac w terenie. W ramach BBO doświetlone zostaną także
przejścia na ul. M Kolbego od Waleniowej do Rekinowej na Osowej Górze oraz
kilka kolejnych przejść na osiedlu Górzyskowo. Poza tym powstanie bezpieczne
przejście między ulicami Karpacką i Beskidzką na Wzgórze Wolności. Łącznie na
ten pakiet zadań zabezpieczamy pulę około 2 mln zł.
Na przystankach wiedeńskich
poziom podłogi w tramwaju jest taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie
rozwiązanie zdecydowanie ułatwia wsiadanie do pojazdów komunikacji miejskiej.
Poprawia też bezpieczeństwo gdyż wymusza zredukowanie prędkości przez
kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Tak infrastruktura
powstała już na placu Teatralnym oraz na ul. Gdańskiej na wysokości ul. Chodkiewicza.
W tym roku prace zostaną zlecone przy budowie 2 par kolejnych takich przystanków
w ciągu ul. Gdańskiej:
· na istniejącym placu Praw Kobiet
· na rewitalizowanym placu Wolności
Na realizację inwestycji miasto zabezpieczy
3 mln zł.
W tym roku przybędzie też
wyniesionych skrzyżowań i progów zwalniających. Są one częścią dużego pakietu
przebudowy lub budowy lokalnych ulic. W taką infrastrukturę wyposażony zostanie
też kolejny odcinek ul. Pod Skarpą, która zostanie przebudowana na odcinku od
posesji nr 52 do ul. W. Korfantego. Projekt zakłada między innymi progi
zwalniające wyspowe oraz skrzyżowania równorzędne. Na realizację tylko tej
inwestycji zabezpieczono 6 mln zł. Zaplanowano też budowę bariery sprężystej w
pasie drogowym ulicy Armii Krajowej na odcinku między ul. Gdańską i Zamczysko,
gdzie kierowcy często wykonywali niebezpieczne manewry zawracania przez pas
zieleni.
Kolejne działania zmierzające do
zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie miasta uzgadniane są na
spotkaniach rady bezpieczeństwa ruchu drogowego. W zespole znajdują się
przedstawiciele Miasta, ZDMiKP, Policji i Straży Miejskiej ,społecznicy oraz
specjaliści akademiccy związani z tematyką BRD.
Jego członkowie podkreślali, że najlepsza infrastruktura nie zastąpi
zdrowego rozsądku. – Progi zwalniające, sygnalizacje, przystanki wiedeńskie to
elementy skłaniające do zachowania większej ostrożności w newralgicznych
miejscach. Bez nich kierowcy pewnie szybciej przejechaliby przez miasto. Jednak
to infrastruktura chroniąca rzeczy znacznie cenniejsze niż czas podróży:
zdrowie i życie uczestników ruchu – podkreśla Marcin Włosiński Naczelnik
Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
Tekst i fot.: Stanisław Gazda
Źródło: UMB