Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy
ul. Bielickiej. Do dokumentacji wprowadzanych jest wiele innowacyjnych
rozwiązań. Na ul. L. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z
roślinami rosnącymi na dachach. Te rozwiązania wybrano do realizacji po
szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają
na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie. Na realizację inwestycji
pozwolą pieniądze z Unii Europejskiej.
– Budowa linii z ronda Kujawskiego
wzdłuż ul. L. Solskiego wraz z pętlą na wysokości ul Bielickiej to priorytetowa
inwestycja związana z rozwojem sieci tramwajowej – podkreśla prezydent Bydgoszczy
Rafał Bruski. – Cieszę się, że prace postępują zgodnie z planem. Do końca
roku powinniśmy dysponować kompletną dokumentacją i pozwoleniami. Wcześniej
zapewniliśmy też finansowanie tej inwestycji z wykorzystaniem środków
europejskich z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat,
Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W przyszłym roku zlecamy prace budowlane.
Prace projektowe realizuje firma
Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła
najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu
przedsięwzięciach. – Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie
ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami,
drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi dyrektor ds. zarządzania
projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel – Przebudowana zostanie też
cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą
poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy
sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy
dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland.
Skróci to wielu pieszym drogę m.in. na zakupy.
Projektanci nie kryją, że największym
wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a T.
Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości
istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci
murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.
– Pętla tramwajowa zostanie
zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – wyjaśnia Grzegorz
Rychel. – Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna.
Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między
jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy
ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o
realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego.
Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań.
Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi
dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W
torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które są łatwe w utrzymaniu
i zielone od lata do zimy.
W ramach prac projektowych zaplanowane
zostały też:
· elementy
zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
· zadaszony
parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej
· zintegrowane
sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.
Projektanci dużą część pracy opierają
na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie. Największym
wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia
z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać tez przebudowana
cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także
odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i
uzgodnienia. Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na
realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.
(gaz)
Źródło i
foto: UMB