Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

PESA wystartowała w Rumunii w dwóch postępowaniach. Pierwsze dotyczy
zakupu 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na
dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. Drugie postepowanie to dostawa w
trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją
utrzymania na kolejne 15 lat. Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i
Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach
oferta Pesa okazała się najlepsza, a w czwartek, 14 września, Komisja
Przetargowa oficjalnie ogłosiła rozstrzygnięcie postępowania na dostawę
pojazdów Inter-Regio
.

Zaoferowane przez Pesa pojazdy to
3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach,
rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie,
które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system
bezpieczeństwa PZB 90.

Pojazdy, które dostarczymy
Kolejom Rumunskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu
Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają
oznaczenia 655-6 i 655-5.
– powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków
zagranicznych PESA

Ten przetarg to nie tylko
dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku.
Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech
regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również
współpracować z lokalnymi partnerami
– dodała Hanna Wiśniewska – Sibru,
przedstawicielka Pesa w Rumunii.

Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała
pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld PLN i czeka na oficjalne
potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w 
którym złożyła najlepszą ofertę,  w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91
pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około
4 mld PLN. To po ostatnich umowach na rynku czeskim największe zamówienia
bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim.

-Zamówienia na dostawy
pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście
wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad
pojazdami HS i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać
połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi
dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza
w Bukareszcie
– podkreśla Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA
Bydgoszcz.

Podpisanie umów w obydwu
postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być
dostarczone do Rumunii za dwa lata. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012
– 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i
Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją
obecność na rynkach zagranicznych.  W tej
chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach
oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji
Pesa w ostatnich latach.

(gaz)

Źródło i foto: PESA

Adres mailowy: obiektywnabydgoszcz@gmail.com
Verified by MonsterInsights