Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
PESA wystartowała w Rumunii w dwóch postępowaniach. Pierwsze dotyczy
zakupu 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na
dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. Drugie postepowanie to dostawa w
trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją
utrzymania na kolejne 15 lat. Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i
Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach
oferta Pesa okazała się najlepsza, a w czwartek, 14 września, Komisja
Przetargowa oficjalnie ogłosiła rozstrzygnięcie postępowania na dostawę
pojazdów Inter-Regio.
Zaoferowane przez Pesa pojazdy to
3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach,
rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie,
które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system
bezpieczeństwa PZB 90.
– Pojazdy, które dostarczymy
Kolejom Rumunskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu
Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają
oznaczenia 655-6 i 655-5. – powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków
zagranicznych PESA
– Ten przetarg to nie tylko
dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku.
Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech
regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również
współpracować z lokalnymi partnerami – dodała Hanna Wiśniewska – Sibru,
przedstawicielka Pesa w Rumunii.
Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała
pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld PLN i czeka na oficjalne
potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w
którym złożyła najlepszą ofertę, w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91
pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około
4 mld PLN. To po ostatnich umowach na rynku czeskim największe zamówienia
bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim.
-Zamówienia na dostawy
pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście
wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad
pojazdami HS i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać
połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi
dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza
w Bukareszcie – podkreśla Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA
Bydgoszcz.
Podpisanie umów w obydwu
postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być
dostarczone do Rumunii za dwa lata. Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012
– 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i
Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją
obecność na rynkach zagranicznych. W tej
chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach
oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji
Pesa w ostatnich latach.
(gaz)
Źródło i foto: PESA

