Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli. Na kujawsko-pomorskie drogi wyjadą 222 jednostki: 93 solarki, 67 pługów lemieszowych, 10 pługów wirnikowych, 14 równiarek i spycharek. Dostępnych będzie 22900 Mg soli drogowej i 131 Mg chlorku wapnia.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. W Kujawsko-Pomorskiem w czterech standardach zimowego utrzymania będzie 1008,4 km dróg i 260,9 km jezdni a także 374 km dróg serwisowych. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu.
Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat przewiduje się, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około:
- 381 tys. ton soli drogowej,
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających.
Standardy utrzymania dróg
Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 będzie utrzymywana w następujących standardach:
w standardzie I – około 5,5 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym. W naszym regionie to: A1 węzeł Toruń Płd- Kutno Płn; S5 w. Nowe Marzy (A1), S 10 w. Bydgoszcz Błonie-Bydgoszcz Płd- Toruń Zach- Toruń Płd.; DK 96 w. Turzna (A1) – DK 15 (Brzeźno).
w standardzie II – około 11,2 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. W Kujawsko-Pomorskiem: DK 10 gr.woj – w. Bydgoszcz Zach, Bydgoszcz Płd- Toruń Zach, Lubicz – Lipno – gr. Woj.,; DK 15 gr. woj – w. Latkowo – Toruń – Brodnica- gr.woj.; DK 16 Dolna Grupa-Grudziądz – gr.woj.; DK 25 gr.woj. Koronowo – w. Opławiec- Bydgoszcz Płd, – Sławęcinek-Latkowo-Strzelno gr. woj.; DK 55 gr.woj. Grudziądz-Stolno; DK 62 Strzelno-Włocławek-gr.woj.; DK 67 Lipno-Włocławek; DK 80 w. Bydgoszcz Zachód- Bydgoszcz-Toruń- Lubicz; DK 91 gr. woj. – w. Nowe Marzy-Terespol-Toruń-Toruń-Włocławek – gr.woj.; DK 56 Koronowo-Włóki; DK 95 węzeł Grudziądz- gr. Grudziądz.
w standardzie III – około 1,6 tys. km ( w woj. kujawsko-pomorskim 64 km – drogi serwisowe przy S5 i S10)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
w standardzie V – około 2,9 tys. km ( w woj. kujawsko-pomorskim 319 km – drogi serwisowe przy A1;S5;10;15;91.
Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez GDDKiA. Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III.
Kto jest zarządcą tej drogi?
Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4).
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Kierowco! Chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Posłuchajcie relacji:
Drogowcy apelują o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Tekst, audio i fot.: Stanisław Gazda