W dniach 2. i 3. marca miłośnicy regionu, kolei i nietuzinkowej turystyki, będą mieli okazję uczestnictwa w wydarzeniu, które na długo pozostanie w ich pamięci – w ramach Projektu „REGIONALISTA” zabytkowy skład pociągu zestawiony z czterech wagonów przejedzie nieczynnymi w ruchu pasażerskim liniami kolejowymi województwa kujawsko-pomorskiego. Każdy dzień wydarzenia podzielony będzie na konkretne etapy tematyczne tj. oddzielne przejazdy składu pociągu pod różnymi nazwami. Zaplanowane trasy to Toruńska Kolej Miejska, Oskar Kolberg, Solankowy Piernik, Tężnia, Wisła, Bydgoskie Źródliska.
Projekt “REGIONALISTA” jest wydarzeniem kulturalno-edukacyjnym realizowanym w ramach działalności statutowej Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego. Jednym z obszarów działalności Stowarzyszenia, poza działaniami bezpośrednio związanymi z dążeniem do rozwoju transportu publicznego, są działania edukujące transportowo oraz promujące kulturę i historię regionu z wykorzystaniem środków zbiorowego transportu.
Przykładowymi realizacjami z tego zakresu były wyjazdy dla dzieci z rodzin będących pod opieką Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gminie Koronowo. Zrealizowano dwa takie wyjazdy: do Łeby oraz do Gdyni. Innym przykładem wykorzystania środków transportu publicznego do edukacji historycznej był projekt „Łączymy pokolenia” w którym grupa seniorów ze swoimi wnukami i wnuczkami odbyła przejazd do Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu.
Projekt „REGIONALISTA” realizowany 2. i 3. marca to wydarzenie w ramach którego zabytkowy skład pociągu, zestawiony z czterech wagonów przejedzie nieczynnymi w ruchu pasażerskim liniami kolejowymi województwa kujawsko-pomorskiego. Każdy dzień wydarzenia podzielony będzie na konkretne etapy tematyczne tj. oddzielne przejazdy składu pociągu pod różnymi nazwami.
Wydarzenie realizowane jest przy współpracy kilku partnerów: Morvi Sp. z o.o. od której wynajmowane są lokomotywy, Migro Sp. z o.o. od której wynajmowane są wagony, Cargo Master – przewoźnik kolejowy realizujący zamówienia rozkładów w PKP PLK oraz zapewniający maszynistów do lokomotyw i obsługę kierownika pociągu oraz rewidenta, jak również podmiot posiadający stosowną licencę przewozową, PKP PLK zarządca infrastruktury, który umożliwia wjazd pociągu na nieczynne linie, zakłady chemiczne w Inowrocławiu oraz samorządy lokalne wspierające finansowo przejazd pociągu.
2 marca 2024 r.: Pierwszy kurs to pociąg „Toruńska Kolej Miejska” relacji Toruń Główny – Toruń Północny przez Toruń Miasto, Toruń Wschodni, Toruń Północny, Toruń Barbarka, Olek. Przejazd pociągu promował będzie rewitalicację krótkiego odcinka linii kolejowej nr 246 z Torunia Wschodniego do Torunia Północnego i wydłużenie do tej stacji pociągów aglomeracyjnych, które aktualnie kończą bieg w Toruniu Wschodnim.
Linia kolejowa nr 246 w przeszłości łączyła Toruń z Chełmnem, jednak od dawnej stacji Olek do Chełmna została rozebrana, a na jej częsci wybudowano ścieżkę rowerową. Na stacji Toruń Północny planowany jest około półgodzinny postój na happening promujący tę ideę. Część środków finansowych z przejazdu tego kursu zostanie przeznaczona dla toruńskiego hospicjum „Światło” .
2 marca 2024 r.: Drugi kurs to pociąg „Solankowy Piernik” relacji Toruń Północny – Kruszwica przez Toruń Wschodni, Toruń Miasto, Toruń Główny, Toruń Kluczyki, Inowrocław. Inowrocław Rąbinek, Inowrocław Mątwy. Prawdopodobnie ten kurs będzie również realizowany z wjazdem do stacji Inowrocław Chemia.
Przejazd pociągu „Solankowy Piernik” ma być promocją utworzenia szybkich połączeń z Torunia do Kruszwicy oraz pokazać, że ekologicznym transportem kolejowym można w prosty sposób odwiedzić ciekawe historycznie miejsca regionu. Zaczynając od Torunia i jego bogatej historii wraz z unikalnym bogactwem architektury, poprzez uzdrowiskowe walory Inowrocławia wraz z jego historią po Bramę Kujaw czyli Kruszwicę o równie bogatej historii oraz zabytkach jak chociażby znana w całej Polsce Mysia Wieża.
Pociąg „Solankowy Piernik” będzie uruchomiony także w drodze powrotnej w relacji Inowrocław – Toruń Główny,
2 marca 2024r.: Trzeci kurs to pociąg „Oskar Kolberg” relacji Kruszwica – Inowrocław przez Pakość – Wapienno – Pakość i prawdopodobnie Inowrocław Chemia, Jaksice. Przejazd pociągu „Oskar Kolberg” będzie wspomnieniem Oskara Kolberga – wybitnego polskiego etnografa żyjącego w latach 1814 – 1890, który również był kolejarzem pracując przez 15 lat w zarządzie kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Znakomicie opisywał regionalia w swoich pracach, w tym Kujawy.
Pociąg „Oskar Kolberg” będzie również przybliżeniem pasażerom historii Kujaw. Na przejazd zaproszony została regionalistka Krystyna Lewicka-Ritter, która zawsze dumnie prezentuje wartości regionalistyczne występując na różnych ważnych wydarzeniach kulturalnych w tradycyjnym ludowym stroju kujawskim.
3 marca 2024r. Pierwszy kurs drugiego dnia wydarzenia to pociąg „Tężnia” relacji Toruń Główny – Ciechocinek przez Aleksandrów Kujawski. Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił przywrócenie połączeń do Ciechocinka. Pociąg „TĘŻNIA” będzie poparciem tej inicjatywy oraz promocją transportu kolejowego do tego najważniejszego w województwie kujawsko-pomorskim uzdrowiska. Warto podkreślić, że Ciechocinek odwiedza więcej turystów w skali roku niż np. Bydgoszcz. Niestety przez brak transportu kolejowego miasto Ciechocinek ma poważny problem z blokującymi ulice samochodami turystów czy pensjonariuszy domów zdrojowych. To własnie w Ciechocinku znajduje się największa tężnia solankowa w Europie – niestety obecnie turysta nie ma jak tam dojechać.
3 marca 2024r. Drugi kurs drugiego dnia wydarzenia to pociąg „WISŁA” relacji Ciechocinek – Prądy przez Aleksandrów Kujawski, Toruń Główny, Toruń Miasto, Toruń Wschodni, Chełmża, Unisław Pomorski, Ostromecko, Bydgoszcz Fordon, Bydgoszcz Główna. Pociąg w relacji powrotnej pojedzie z Maksymilianowa do Torunia Wschodniego przez Bydgoszcz Fordon, Ostromecko, Unisław Pomorski, Chełmża. Pociąg „WISŁA” to przejazd krajoznaczwy z Ciechocinka do bydgoskiego posterunku ruchu Prądy tuż przed przystankiem osobowym Bydgoszcz Osowa Góra. Nazwa pociągu nawiązuje oczywiście do tego, że Wisła – królowa polskich rzek, łączy trzy miasta na trasie pociągu. Pociąg również dwukrotnie przejedzie przez Wisłę historycznymi mostami w Toruniu oraz w Bydgoszczy Fordonie. W pociągu będzie także promowana idea pasażerskiej turystycznej żeglugi rzecznej z Nakła nad Notecią przez Bydgoszcz i Toruń do Ciechocinka, a także szerszego wykorzystania rzek w regionie dla odkrywania naszej małej regionalnej Ojczyzny.
3 marca 2024r. Trzeci kurs drugiego dnia wydarzenia to pociąg „BYDGOSKIE ŹRÓDLISKA”. Pociąg zostanie uruchomiony na okrężnej trasie zaczynając od posterunku ruchu Prądy przez Bydgoszcz Zachód, Bydgoszcz Główną, Bydgoszcz Leśną, Bydgoszcz Emilianowo, Nową Wieś Wielką, Bydgoszcz Błonie do Bydgoszczy Głównej. Pociąg uruchomiony będzie z uwagi na likwidację cennych naturalnych źródlisk występujących w Puszczy Bydgoskiej. Skład pociągu zatrzyma się na chwilę na stacji Bydgoszcz Emilianowo, a pasażerom pociągu przekazane zostaną informacje o bogactwie środowiska naturalnego jakie mamy wokół Bydgoszczy ze szczególnym uwzględnieniem unikalnych źródlisk. Część środków finansowych z tego kursu zostanie przekazana Fundacji JeKo na rzecz edukacji ekologicznej.
3 marca 2024r. Czwarty kurs drugiego dnia wydarzenia nie jest jeszcze pewny. Planowany jest przejazd z Bydgoszczy do Bożenkowa i z Bożenkowa do Maksymilianowa lub alternatywnie z Bydgoszczy do Szubina i z powrotem. Jest to jeszcze uzgadniane z własciwymi podmiotami.
Dla mieszkańców Bydgoszczy umożliwiony będzie dojazd zabytkowym pociągiem do Ostromecka oraz powrót z Ostromecka do stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon zabytkowymi autobusami Ikarus.
Szczegółowe informacje dotyczące wydarzenia: https://kpsrtp.pl/2024/01/15/projekt-regionalista/
Stanisław Gazda





