W Święta Bożego
Narodzenia, Sylwester i Nowy Rok placówki POZ będą nieczynne. Gdzie i na jakich
zasadach otrzymamy pomoc medyczną w dni wolne, weekendy i święta?
W razie nagłej choroby lub pogorszenia stanu zdrowia możemy
udać się po pomoc medyczną do dowolnego punktu, który udziela świadczeń nocnej
i świątecznej opieki zdrowotnej. Nie ma znaczenia miejsce naszego zamieszkania.
Pomoc jest realizowana poza godzinami pracy lekarza podstawowej opieki
zdrowotnej (POZ). W dni powszednie od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz
całodobowo w dni wolne od pracy, weekendy i święta. Z pomocy w placówkach
nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej możemy skorzystać osobiście, telefonicznie
lub w razie konieczności – może być również zrealizowana wizyta domowa. Lekarz
z nocnej opieki może nam wystawić e-receptę lub
e-zwolnienie.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne od pracy i
w święta możemy skorzystać, gdy:
Ø nagle zachorujemy,
Ø nagle pogorszy się
nasz stan zdrowia, ale nie mamy objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie
życia,
Ø zastosowane środki
domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
Ø obawiamy się , że
czekanie na otwarcie naszej przychodni sprawi, że nasz stan zdrowia bardzo się
pogorszy.
Wykaz punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w
województwie kujawsko-pomorskim znajduje się
na stronie: http://nfz-bydgoszcz.pl/artykul/54/3572/pomoc-medyczna-w-okresie-swiat-i-dni-wolnych-od-pracy
W sytuacji nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy
udzielają izby przyjęć (IP) oraz
Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). W takich przypadkach zostaniemy przyjęci
bez skierowania. Lekarze tam dyżurujący
mogą skierować nas wyłącznie na badania i konsultacje bezpośrednio związane z
powodem naszego zgłoszenia. W przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć
pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia. Ocenia go
personel medyczny podczas tzw. triażu. Triaż pozwala ocenić pilność udzielenia
pomocy medycznej.
Oddziały te nie zastępują lekarza podstawowej opieki
zdrowotnej ani lekarza specjalisty.
W sytuacjach
bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 112 lub 999 i wezwać zespół
ratownictwa medycznego. Zespoły
ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego
podjęcia medycznych czynności ratunkowych.
Jeżeli jesteśmy świadkiem sytuacji, która wymaga udzielenia pierwszej
pomocy, możemy skorzystać z aplikacji mobilnej moje IKP. Znajdziemy w niej
przewodnik, jak prawidłowo udzielić pierwszej pomocy. To praktyczne wsparcie w
nagłych sytuacjach, kiedy trzeba szybko i skutecznie zareagować. Można z niego skorzystać bez logowania się.
Wystarczy, że zainstalujemy aplikację na swoim telefonie.
Jeżeli na Święta Bożego Narodzenia wyjeżdżamy za granicę,
weźmy ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Obowiązuje ona
w trakcie tymczasowego pobytu w krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz w Wielkiej
Brytanii. Dzięki niej otrzymamy świadczenia zdrowotne, które będą niezbędne z medycznego
punktu widzenia. O tym, co jest niezbędne, decyduje lekarz.
Doraźna pomoc
dentystyczna.
Obecnie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego w ramach
umowy z Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim NFZ świadczeń z zakresu
stomatologii doraźnej (w dni robocze od 19.00. do 7.00. dnia następnego, w
weekendy, dni wolne i święta całodobowo) udzielają trzy placówki:
Ø Madental Stomatologia
w Dobrczu, przy ul. Leśnej 2,
Ø NZOZ Pomorskie
Centrum Medyczne ORMED utworzone przez Abicon Sp. z o. o. w Toruniu, przy ul.
Srebrnego 1,
Ø Miejski Zespół Opieki
Zdrowotnej, przy ul. Kilińskiego 16 we Włocławku.
Pogotowie stomatologiczne (stomatologiczna pomoc doraźna)
Stomatologiczna pomoc doraźna dotyczy przypadków nagłych.
Katalog świadczeń stomatologicznej pomocy doraźnej obejmuje tylko niezbędne
świadczenia, np. znieczulenie miejscowe powierzchniowe, miejscowe nasiękowe,
przewodowe wewnątrzustne – w połączeniu z innymi świadczeniami gwarantowanymi;
badanie żywotności zęba; wykonanie rtg zdjęcia wewnątrzustnego w połączeniu z
innymi świadczeniami gwarantowanymi; opatrunek leczniczy w zębie mlecznym i
stałym; trepanacja i dewitalizacja martwego zęba z zaopatrzeniem ubytku
opatrunkiem; czasowe wypełnienie kanału; płukanie kieszonki dziąsłowej i
aplikacja leku; unieruchomienie zębów ligaturą drucianą; usunięcie zęba
jednokorzeniowego, wielokorzeniowego, chirurgiczne usunięcie zęba, chirurgiczne
zaopatrzenie małej rany włącznie z założeniem szwu; założenie opatrunku
chirurgicznego; nacięcie ropnia włącznie z drenażem i opatrunkiem; tymczasowe
zaopatrzenie złamanej szczęki lub szczęk; repozycja i unieruchomienie
zwichnięcia żuchwy.
Pacjentowi, który zgłosi
się z bólem do gabinetu stomatologicznego mającego umowę z NFZ ( w ciągu
dnia) pomoc powinna być udzielona w dniu zgłoszenia. Pacjent ma prawo wyboru placówki/lekarza
stomatologa, udzielających świadczeń stomatologicznych w danym zakresie na
podstawie umowy z NFZ. Wizyta u stomatologa, w tym także specjalisty, nie
wymaga skierowania. Pacjentowi bezpłatnie przysługują gwarantowane świadczenia
stomatologiczne z użyciem gwarantowanych materiałów stomatologicznych – ich
wykaz określa minister zdrowia w drodze rozporządzenia. Gabinety
stomatologiczne udzielają świadczeń w ramach umów z NFZ w dni powszednie,
zgodnie z harmonogramem pracy.
Infolinia NFZ 800 190 590
Osoby, które nie
korzystają z Internetu mogą uzyskać informację pod numerem bezpłatnej, czynnej
całodobowo , 7 dni w tygodniu – infolinii NFZ – 800 190 590. Tu dowiemy się
m.in. gdzie znaleźć najbliższą placówkę medyczną – przychodnię zdrowia, punkt
nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalny oddział ratunkowy czy aptekę,
która pełni dyżur nocny.
(gaz)