Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
Cieszę się bardzo, że ten odważny projekt
wkracza tak intensywnie w tkankę miejską. Cieszę się także z tego powodu, że
dzięki podjęciu się tego dużego wyzwania przez Miejską Pracownię Urbanistyczną Bydgoszcz będzie
korzystnie się zmieniała. Podjęcie tej inwestycji jest także wkroczeniem na
trudny obszar ze względu na stosunki właścicielskie i uwarunkowania
architektoniczne. Dziś są już nie tylko zamierzenia, ale realne kształty
inwestycji, są świetni wykonawcy, jest wspaniały projekt oraz są środki finansowe,
a ponadto wielka wola i determinacja. Należy więc wierzyć, że ten obiekt, jakże
potrzebny miastu powstanie w jak najkrótszym czasie –
powiedział Prezydent
Bydgoszczy Rafał Bruski podczas uroczystej inauguracji budowy hotelu Sepia –
prezentacji inwestycji, która miała miejsce w Restauracja Maestra.
Projekt
zakłada zmianę sposobu
użytkowania, przebudowę i rozbudowę budynku na funkcję usługową – Hotel Sepia w
Bydgoszczy przy ul. Marszałka Focha 20
w wyniku czego cała nieruchomość
stanie się miejscem prowadzenia działalności hotelarskiej. W ten sposób w
centrum Bydgoszczy powstanie nowoczesny, wielofunkcyjny Hotel Sepia w standardzie
4*, o łącznej liczbie 90 pokoi. Realizacja projektu wpłynie zatem znacząco na wzbogacenie
oferty turystycznej zarówno miasta, jak i całego regionu kujawsko-pomorskiego.
Projekt
współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w
ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na
lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu państwa pn. „Budowa hotelu
„SEPIA” w centrum Bydgoszczy przez firmę CUBE Sp. z o.o.” w
ramach Osi priorytetowej 6. Wsparcie Rozwoju Turystyki, Działanie 6.2 Rozwój
usług turystycznych i uzdrowiskowych , całkowita wartością inwestycji wynosi 29
156 478,66 zł, kwotą dofinansowania z EFRR *10 156 970,02 zł  (42,5% wartości wydatków kwalifikowanych)
oraz współfinansowanie ze środków budżetu państwa w kwocie nie większej niż
1 792 406,48 zł ( 7,5% wartości kosztów kwalifikowanych).
Na dzień
dzisiejszy nieruchomość zabudowaną stanowią następujące budynki: budynek
frontowy ze skrzydłem oficyny przybudówka biurowa, budynek gospodarczy, dwa
budynki garażowe. Budynki te usytuowane są na 3 sąsiadujących ze sobą
działkach, które posiadają kształt regularny, zbliżony do prostokąta. Budynek
frontowy usytuowany jest w pierzei ulicy Focha i stanowić będzie część frontową
Hotelu Sepia. Pozostałe zabudowania zostaną wyburzone, a w podwórzu kamienicy
dobudowane zostaną 4 kondygnacje, w których mieścić się będzie zasadnicza część
hotelu.
Projekt
obejmuje wybudowanie Hotelu Sepia na 90 pokoi w standardzie 4 gwiazdek z
licznymi funkcjami i usługami towarzyszącymi. Na parterze znajdować się będzie
część ogólna: recepcja z info-kioskiem, lobby bar, taras, restauracja i sale
konferencyjne (z możliwością łączenia i wydzielania powierzchni), 5 pokoi
mieszkalnych i zaplecze kuchenne.
W mniejszej sali konferencyjnej
zorganizowane zostanie centrum biznesowe. W piwnicy umieszczone zostaną
pozostałe pomieszczenia zaplecza kuchennego, pomieszczenia socjalne pracowników
zespołu żywieniowego i obsługi hotelowej, biura hotelu oraz niezbędne
pomieszczenia techniczne. W piwnicy zlokalizowane będą też niektóre funkcje
usług hotelowych (solarium, sala fitness) oraz ogólne sanitariaty, pralnia dla
gości. Na pozostałych kondygnacjach tzn. I, II, III i IV piętrze znajdować się
będą pokoje hotelowe i niezbędne pomieszczenia obsługi technicznej. W hotelu
zainstalowane zostaną 4 dźwigi (windy), z których 2 będą do dyspozycji gości, 1
dla usługi room service i 1 (towarowo – osobowy) dla obsługi zaopatrzenia (pokojówek,
transportu bielizny itp.). Większość pokoi stanowić będą pokoje 2-osobowe o
powierzchni minimalnej 16m2, ponadto znajdować się będą pokoje 1-osobowe o minimalnej
powierzchni 12m2, 1 apartament oraz pokoje typu studio. Z pewnością
rozwiązaniem unikatowym na skalę województwa, a także i kraju  będzie taras widokowy. Planuje się utworzyć
go na ostatniej kondygnacji hotelu, skąd podziwiać będzie można uroki Bydgoskiej
Wyspy Młyńskiej oraz Starówki. Restaurację przewidziano na 56 osób ze
śniadaniowym stołem w układzie samoobsługowym, bar i lobby na 30 osób.
Restauracja sąsiadować będzie z 2 salami konferencyjnymi (na 25 i 10 osób),
które w razie potrzeby mogą stanowić powiększenie restauracji (łącznie Hotel
Sepia dysponować będzie 91 miejscami w restauracji/ sali konferencyjnej).
Ostatnim etapem inwestycji będzie zakupienie i zamontowanie pełnego wyposażenia
hotelu.
Cały obiekt
przystosowany będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych (np., brak progów,
podjazdy i windy umożliwiające dotarcie do każdego miejsca w hotelu, specjalny
pokój). W wyniku realizacji projektu liczba miejsc w hotelowych w Bydgoszczy
zwiększy się aż o 156. Ponadto znacznemu wzbogaceniu ulegnie oferta lokalnego
sektora turystycznego, gdyż hotel Sepia posiadać będzie pełną ofertę adresowaną
do różnych rodzajów turystyki (turystyka tradycyjna indywidualna, turystyka
tradycyjna zorganizowana, turystyka biznesowa, turystyka kongresowa, turystyka
tranzytowa).
Powstanie nowoczesnego Hotelu Sepia w
samym centrum Bydgoszczy przyczyni się do realizacji głównego celu działania
6.2. RPO WK-P, który brzmi: „wzrost znaczenia usług turystycznych (turystyki
kwalifikowanej, agroturystyki, ekoturystyki, turystyki wypoczynkowo –
uzdrowiskowej, kulturowej i biznesowej) jako czynnika stymulującego rozwój
społeczno-gospodarczy województwa kujawsko – pomorskiego”. Lokalizacja
inwestycji, w ciągu ulicy Marszałka Focha, prawie naprzeciw Opery Nova i Placu
Teatralnego stanowi bardzo mocny atut projektu. Ponadto lokalizacja ta
przeznaczona jest na działalność usługową, w tym hotelarską, dlatego należy
uznać, że opisywany projekt, wpisuje się w założenia polityki zagospodarowania
przestrzennego.
Jak
wykazała analiza bydgoskiej branży hotelarskiej, w ścisłym centrum miasta, tzn.
w obrębie ulic Focha, Pl. Teatralny, Stary Rynek i dalej do ulicy Długiej
funkcjonuje tylko 1 hotel (Hotel Ratuszowy o standardzie 2*, załącznikami do
wniosku są mapki centrum miasta). Innymi słowy mówiąc, jeśli turysta czy biznesmen
chciałby przenocować w Bydgoszczy, w dobrym lub bardzo dobrym standardzie, to
niestety nie może tego uczynić w ścisłym centrum Bydgoszczy i musi szukać
hotelu w mniej dogodnej lokalizacji. Biorąc pod uwagę całe miasto, należy
wyciągnąć wniosek, że na chwilę obecną brakuje przynajmniej kilkuset miejsc
hotelowych (głównie w hotelach 3 i 4*).
Sytuacja na
rynku bydgoskim jest częścią większej całości, tzn. brak miejsc hotelowych jest
wspólnym mianownikiem dla większości miast w Polsce. Najlepiej sytuację tę charakteryzują
dane przytoczone przez czasopismo Świat Hoteli, które przedstawiają wartości
wskaźnika mówiącego o liczbie pokoi hotelowych, w przeliczeniu na 1 mieszkańca.
Porównując wartość tego wskaźnika odnoszącego się do Polski, ze wskaźnikami
średnimi dla UE można wyciągnąć wniosek, że nasz kraj jest pod tym względem
bardzo zapóźniony.
Zastępca
Prezydenta Miasta Bydgoszczy (ówczesny)  odpowiedzialny za kontakty z inwestorami, Maciej
Grześkowiak, obecną złą sytuację w sektorze hoteli określił następująco: „(…) niedobór
najbardziej odczuwalny jest podczas różnego rodzaju imprez: od targów gospodarczych,
poprzez kongresy, po wydarzenia kulturalne i sportowe. Nierzadko trzeba specjalnie
rozkładać w czasie organizację imprez, by uniknąć całkowitego deficytu miejsc”.
Z kolei zastępca dyrektora Wydziału Promocji ds. Biura Kongresu i Konferencji,
Ewa Słowińska 2008 rok pod kątem niedostatku miejsc hotelowych scharakteryzowała
następująco: „W tym roku przybyło miejsc hotelowych, ale jednocześnie rośnie
aktywność organizatorów wielu imprez. Nie chodzi tu tylko o miasto, ale też o
inne instytucje. Sytuację poprawi „Słoneczny Młyn”, ale rynek nie będzie
jeszcze nasycony. Gdy tylko nakładają się na siebie dwie imprezy, zaczynają się
problemy. Udostępniamy wszystkim organizatorom terminy innych wydarzeń, które
mogą wiązać się przyjazdem większej liczby gości, ale ostateczna decyzja o
wyborze terminu nie zależy od nas”.
Należy w
tym miejscu podkreślić, że Bydgoszcz z roku na rok organizuje coraz więcej imprez
zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Do najważniejszych zaliczyć należy
Mistrzostwa Świata Juniorów (goście musieli nocować nawet w podbydgoskich miejscowościach,
gdyż zabrakło miejsc w hotelach i schroniskach), Grand Prix na żużlu, szereg
koncertów (m.in. „Hity na czasie”, „Podziel się posiłkiem” czy „I Ty możesz
zostać Świętym Mikołajem”). Zaplanowano również tak spektakularne imprezy rangi
międzynarodowej jak Mistrzostwa Europy Kobiet w Siatkówce oraz Mistrzostwa
Europy Mężczyzn w Koszykówce. Oczywiście odbędzie się także szereg koncertów
muzycznych. Nie wolno też zapominać o imprezach odbywających się cyklicznie z gatunku
sztuki wyższej, takich jak chociażby „Bydgoski Festiwal Operowy” czy „Festiwal
Muzyczny” oraz Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych „ Plus
Camerimage”.
Drugim
głównym powodem, dla którego Wnioskodawca zdecydował się na realizację opisywanego
projektu jest zwiększający się z roku na rok popyt na usługi hotelowe zgłaszany
przez przedsiębiorstwa. Wiele firm coraz chętniej korzystają z oferty hoteli w
swej działalności. Głównie zaś organizują szkolenia i konferencje, a także
spotkania, zebrania zarządów itp. Wiele podmiotów z regionu w sposób cykliczny
organizuje szkolenia czy konferencje poza własnymi siedzibami, gdyż szkolenie
przeprowadzone w oderwaniu od firmowej rzeczywistości przynosi znacznie więcej
korzyści. Dlatego też hotel Sepia posiadać będzie bogatą ofertę dla turystyki
kongresowej. Planuje się stworzyć profesjonalne sale konferencyjne, salki typu
VIP-room, a także bardzo dobrze wyposażone centrum biznesowe.
Ogromną
zaletą hotelu Sepia będzie jego bliskie położenie Opery Nova (około 100m), która
oprócz imprez kulturalnych organizuje bardzo wiele różnego rodzaju kongresów i konferencji.
Opera dysponuje kilkoma salami kongresowymi wyposażonymi w bardzo nowoczesny
sprzęt multimedialny. Wszystkie sale są ze sobą skomunikowane, co bardzo poszerza
możliwości organizacyjne. Centrum Kongresowe posiada możliwość organizacji konferencji
nawet dla 2000 osób. Nic więc dziwnego, że według Katalogu Usług Konferencyjnych,
wydawanego przez Meetings Management, Centrum wyprzedza swych konkurentów z
Warszawy, Wrocławia czy Poznania, zajmując drugie miejsce w kraju. Stąd też
prężnie działające Centrum Kongresowe będzie przyczyniać się do generowania znacznego
popytu w hotelu.
Podsumowując,
głównym uzasadnieniem potrzeby realizacji projektu jest ogromne zapotrzebowanie
społeczne i rynkowe na powstawanie nowych, wysokiej jakości miejsc hotelowych i
usług gastronomicznych. Pomysłodawca doszedł do wniosku, że wynajmowanie
pomieszczeń na potrzeby biur nie stanowi wystarczającego wykorzystania kamienicy.
Znacznie efektywniejszym wykorzystaniem będzie modernizacja istniejącego budynku
i jego rozbudowa, co łącznie pozwoli na zlokalizowanie w obiekcie nowoczesnego,
wielofunkcyjnego hotelu.
W wyniku
realizacji projektu zostaną zaspokojone potrzeby docelowej grupy społeczeństwa.
Z uwagi na szeroki wpływ projektu wyróżniono kilka grup docelowych społeczeństwa:
– władze miasta i ogół społeczeństwa –
organizacja znaczących imprez krajowych i
międzynarodowych, promocja miasta
(turystyka sportowa, kulturalna, targowa);
– ogół społeczeństwa – poprzez
uruchomienie stylowej, ogólnodostępnej restauracji;
– przedsiębiorstwa, głównie z obszaru
województwa – możliwość organizacji szkoleń,
zebrań, motywowania pracowników
poprzez wyjazdy typu incentive (turystka biznesowa, turystka kongresowa);
– przedsiębiorstwa z całego kraju, jak
i zza granicy – bogata oferta hotelu dla turystyki biznesowej;
– miłośnicy opery/ muzyki poważnej z
kraju, Europy i świata – oferta pakietów pobytowych;
– miłośnicy turystyki tradycyjnej –
oferta pakietów turystycznych;
– handel drobny – większe obroty z
tytułu większego ruchu turystycznego;
Podkreślić również
należy pozytywny wpływ projektu w postaci zwiększonych dochodów z podatków, co
wynikać będzie zarówno z większych niż obecnie obrotów generowanych przez
obiekt przy ulicy Focha 20, jak i z faktu, że większa liczba turystów niż
dotychczas będzie przebywać w ścisłym centrum miasta.
Ponadto
cele opisywanego projektu są w pełni zgodne ze Strategią Rozwoju Województwa
Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2020, gdyż niwelują jedną ze słabych stron
firm z województwa (zdefiniowaną w Analizie SWOT Konkurencyjności Gospodarki), tzn.
„niską aktywność rozwojową większości małych i średnich firm”. Ponadto cel
inwestycji wpisuje się w cel nadrzędny prorozwojowych działań strategicznych
województwa tj. przyczynia się do „poprawy konkurencyjności i podniesienia
poziomu życia mieszkańców przy respektowaniu zasad zrównoważonego rozwoju (osiągnięcie
efektów gospodarczych firmy nastąpi bez naruszenia środowiska naturalnego). Dzięki
uruchomieniu dużego hotelu branża turystyczna województwa wzmocni swoją ofertę,
a minimum 27 nowych pracowników znajdzie stabilne zatrudnienie w prężnie
działającym przedsiębiorstwie. Ponadto cele opisywanej inwestycji niwelują
główne problemy i wpisują się w zasadnicze cele zdefiniowane w „Regionalnej Strategii
Innowacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2015”. Zdefiniowano w niej
„Problem Kluczowy Strategii Innowacji”, który brzmi: „Niedostateczny poziom
inwestycji innowacyjnych w regionie”. Dlatego też inwestycja polegająca na
budowie nowego hotelu, który wyposażony zostanie w szereg innowacyjnych
rozwiązań, rozwiązuje te problemy i wpisuje się w cel strategiczny Strategii
Innowacji, który brzmi: „Kujawsko-Pomorskie regionem wysokiej innowacyjności
gospodarki”. Budowa hotelu „Sepia” koresponduje również ze „Strategią rozwoju
miasta Bydgoszczy do 2015 roku”. W dokumencie tym zapisano cel strategiczny
numer IV.5 „Rozwój potencjału sportowego i turystycznego Bydgoszczy”. Jednym z
celów cząstkowych, prowadzących do realizacji celu głównego ma być „rozwój i
modernizacja infrastruktury dla celów turystycznych”, poprzez które rozumie się,
między innymi, właśnie budowę nowych obiektów hotelowych.
Przewiduje się, że bieżąca działalność
hotelu Sepia będzie w istotnym stopniu wspomagana przez nowoczesne rozwiązania
informatyczne i teleinformatyczne ICT. Przede wszystkim wprowadzony zostanie
system elektronicznej rezerwacji pokoju – poprzez profesjonalną stronę
internetową. Dzięki niej klient będzie również mógł złożyć zapytanie ofertowe
itp. Ponadto wprowadzony zostanie system zarządzania hotelem, który połączy wszystkie
komórki funkcjonalne obiektu. Dzięki temu wydajność pracy recepcji,
restauracji, baru czy kuchni będzie bardzo wysoka. Istotnym elementem tego
systemu będzie system elektronicznych kluczy, który sprzężony zostanie z systemem
informatycznym hotelu. Dzięki opisanym rozwiązaniom pracownicy hotelu będą
wykorzystywać nowoczesne technologie informatyczne i komunikacyjne w procesie
realizacji swych zadań operacyjnych. Ponadto należy wskazać na wyposażenie w
nowoczesny sprzęt komputerowy, podłączony do Internetu, jaki znajdzie się w
nowych salach konferencyjnych oraz w centrum biznesowym. W ten sposób wzrośnie
wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych i komunikacyjnych zarówno w
życiu przedsiębiorstwa, jak i społeczeństwa.
            Informacje
z postępów prac – realizacji inwestycji będą na bieżąco zamieszczane na stronie
internetowej Hotelu Sepia tj. www.hotelsepia.pl.

                                  
Adres mailowy: obiektywnabydgoszcz@gmail.com
Verified by MonsterInsights