Giełda

Jak ważna w biznesie jest facylitacja nawiązywania kontaktów biznesowych, wymiana doświadczeniami i wiedzą, znajdywanie partnerów do współpracy? Jakie korzyści płyną z promowania innowacji i rozwoju? W jaki sposób ułatwiać dostęp do wiedzy, nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, wspierających rozwój firm? Jakie znaczenie ma prezentowanie swojego biznesu potencjalnym inwestorom? Co daje zapoznanie się z najnowszymi trendami w gospodarce? Co jest gwarantem utrzymania konkurencyjności? Jak ważny jest dostęp do nowych technologii? Czy innowacyjne rozwiązania i technologie rzeczywiście mogą usprawnić działalność firmy? Czy przykłady firm – liderów rynku – mogą być nauką najlepszych praktyk?

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

To tylko niektóre z pytań jakie zadawali sobie  uczestnicy zorganizowanej przez firmę MIMIC Poland przy wydatnej pomocy partnera strategicznego – Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego II Giełdy Kooperacyjnej, której głównymi założeniami było promowanie lokalnych marek i przedsiębiorstw z sektora MŚP z województwa kujawsko-pomorskiego, łączenie sił przedsiębiorców oraz wypracowywanie wspólnych pomysłów biznesowych.

Konkurowanie przez współpracę

Konferencja przypadła na czasy szybkiej transformacji, paradoksów i niestabilności, gdzie poziom dynamiki zmian wzrósł znacząco w ostatnich latach. W takim środowisku, źródłem sukcesu organizacji wydaje się być konkurowanie przez współpracę. Możliwości biznesowe istnieją tam, gdzie dostrzega się lukę pomiędzy popytem a podażą, uwzględniając oczekiwania i problemy klientów oraz aktualną ofertę konkurentów.

Pomocne w wysnuciu takich lub podobnych wniosków były wystąpienia prelegentów: prof. dr hab. Roberta Kozielskiego – pracownika Uniwersytetu Łódzkiego, stypendysty Fundacji Fulbrighta (USA, Willamette University), członka Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk w latach 2012-2016, który przedstawił wykład pt. „Źródła sukcesu firm w czasach zmian, niestabilności i paradoksów. „Przedsiębiorstwa Fair Play – najlepsi partnerzy do współpracy”, to temat wystąpienia  – Anny Szcześniak, Prezes Zarządu, program Przedsiębiorstwo Fair Play. Przypomnijmy, że program Przedsiębiorstwo Fair Play od lat promuje i nagradza firmy działające w oparciu o zasady etyki, transparentności i społecznej odpowiedzialności biznesu, podkreślając korzyści płynące z uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. „Współpraca dużej firmy z małymi – przywilej czy konieczność” była przedmiotem rozważania  Sebastiana Szymanowskiego, Dyrektora Generalnego, Grupy GALSTER Sp. z o.o.   Z kolei Adam Ilków, menedżer ds. wsparcia sprzedaży produktów ESG, PKO Bank Polski S.A omawiał promocję marki innowacyjnych MŚP”, a Marcin Banaszkiewicz, specjalista AI i LinkedIn skupił uwagę słuchaczy na „Zastosowaniu nowoczesnych technologii w budowaniu relacji między firmami, podkreślając znaczenie spójnej, codziennej i wiarygodnej komunikacji w celu osiągnięcia sukcesu w sieci kontaktów zawodowych.

Wnioski z wystąpień

Transformacja energetyczna, marka osobista, rynek, etyka – to dziś kluczowe sprawy dla firm w Polsce. Jak się odnaleźć na rynku, dbając o wizerunek, będąc uczciwym w biznesie i starając się o pieniądze na rozwój, szczególnie w kontekście transformacji?  Warto powiedzieć o funduszach europejskich, tych na lata 2021-2027. Polska ma dostęp do naprawdę sporych środków.  Łącznie 137 miliardów euro z polityki spójności i KPO.  I jednym z głównych programów jest FENG, Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. W ramach FENG są już konkretne, narzędzia.  Na przykład kredyt ekologiczny.  On jest skierowany do MŚP, czyli małych i średnich firm, ale też tych większych. I co ważne, wspiera inwestycje, które dają minimum 30% oszczędności energii pierwotnej. To pokazuje kierunek: Unia, mocno stawia na efektywność!

Nabór wniosków, rusza pod koniec 2025 roku.  Co ważne – nie tylko giganci, ale też MŚP mogą dostać wsparcie na takie zielone inwestycje.   No i jest też gwarancja ECOMAX.  Ona może ułatwić zdobycie kredytu, bo zabezpiecza go nawet do 80%.  

Jest też coś takiego jak ścieżka SMART.  Tu są naprawdę duże budżety.  Ona wspiera szeroko innowacje B + R; wdrażanie nowości, cyfryzacja, no i zieloną transformację też.  Nabory tutaj albo trwają, albo zaraz ruszą. Warto jeszcze wspomnieć o środkach w programie Phoenix na kogenerację.

Żeby nie być gołosłownymi prelegenci podali przykłady firm, które skorzystały już z czegoś podobnego. Na przykład firmia Viking KTS. Zrobili termomodernizację, docieplenie, fotowoltaika, LED-y.  Jest też firma Ulmer SKA. Oni z kolei zautomatyzowali pakowanie mrożonek, dzięki wsparciu.  Bazowali na swoich wcześniejszych badaniach.  .

Przechodząc do szerszego obrazu, do rynku, profesor Kozielski w swojej prezentacji podkreślał niesamowitą dynamikę zmian.  Podał przykład Global Disruption Index.  To taki wskaźnik, który mierzy przełomowe zmiany w gospodarce, społeczeństwie.  I on wzrósł aż o 200% między 2017 a 2022 rokiem. To naprawdę pokazuje skalę tych turbulencji. 

Była w wystąpieniach prelegentów mowa o tym,  że żyjemy w świecie paradoksów: jednocześnie rośnie głód i otyłość na świecie.  I coś, co daje do myślenia, że średni cykl życia firmy skrócił się do jakichś 12 lat. Podobno tylko 5% firm działa dłużej niż 50 lat.  Ale w odpowiedzi na tę całą zmienność pojawia się ciekawa koncepcja: Konkurowanie przez współpracę.  Czyli coś, co wygląda jak współpraca rywali, w każdym razie między konkurentami.  Na przykład w B + R, w logistyce albo w przetworzeniu standardów dla branży.  Żeby, wspólnie sobie radzić z wyzwaniami. 

W  wystąpieniach  padały takie ciekawostki jak ta, że ludzie wydają trzy razy więcej na wino jeżeli w tle gra muzyka klasyczna, a nie pop.  To pokazuje, jak takie subtelne rzeczy mogą wpływać na biznes.  Więc jak w takim złożonym świecie budować stabilną pozycję firmy?  No i tu, dochodzimy do budowania marki i zaufania, czyli prezentacji Marcina Banaszkiewicza o Linkedinie.  To jest platforma H2H – Human to human – Człowiek do człowieka. Ludzie robią interesy z ludźmi, których jakoś tam znają,  którym ufają, a nie z anonimowym logo. Dlatego tak ważne są autentyczne profile, dobre zdjęcie na główek,  który mówi, czym się zajmujesz i jest zoptymalizowany pod SEO,  no i przede wszystkim spójna, regularna i wiarygodna komunikacja. Taka codzienna.  Czyli autentyczność i budowanie relacji.  Nawet online.

Jak udowodnić tę wiarygodność poza tym, co sami o sobie mówimy?  I  tu płynnie przechodzimy do etyki.  I do jej formalnego potwierdzenia. Z pomocą przychodzi program Przedsiębiorstwo Fair Play. On działa już od 27 lat.  Promuje właśnie etykę i CSR, czyli społeczną odpowiedzialność biznesu.  Jest afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej,  a prowadzi go Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.  I co ważne, ta weryfikacja firm to nie są tylko jakieś ankiety. Robią też audyty w siedzibach firm.  To dodaje temu certyfikatowi, powagi.  I mamy laureatów tej aktywności. Na przykład  Pixel z Bydgoszczy.  Oni robią systemy dla transportu. Albo La Mare, produkują houseboaty.  Otrzymują certyfikaty. Jakie są korzyści? A no, przede wszystkim to, że jest wiarygodność i zaufanie.  W oczach klientów, partnerów, pracowników. Ale też, banków czy urzędów.  To jest sygnał, że dana firma działa transparentnie, uczciwie. To pokazuje, że etyka to nie jest jakiś tam koszt.  Tylko inwestycja w długoterminowy sukces.  Warto dodać, że przez te 27 lat zgłosiło się ponad 12 tysięcy firm,  a nagrodzono około 2600.

Podsumowując – wysłuchawszy wszystkich wystąpień rysują się obrazy takiego współczesnego biznesu,  który wymaga zwinności strategicznej, żeby sobie radzić ze zmianami.  Kluczowe jest, żeby umiejętnie sięgać po dostępne zasoby,  jak te fundusze unijne na transformacje, na innowacje.  Ale tak samo ważna jest, wydaje się, świadoma budowa marki.  Takiej opartej na autentyczności i udowodnionej etyce. Właśnie połączenie innowacyjności, finansowania i uczciwości,  to jest przepis na przetrwanie i rozwój w tych dynamicznych czasach.  I coraz ważniejsza staje się też  współpraca, Nawet tam, gdzie kiedyś była tylko rywalizacja. 

A na koniec, taka myśl do zastanowienia.  W erze kiedy AI i automatyzacja mogą rewolucjonizować koszty i procesy,  czy właśnie te ludzkie elementy: zaufanie,  budowane przez etykę w stylu fair play i te bezpośrednie relacje H2H,  człowiek do człowieka, czy to właśnie one nie stają się tą najcenniejszą i najtrudniejszą do skopiowania przewagą konkurencyjną? Coś w tym jest. Warto się nad tym zastanowić.

Posłuchaj wypowiedzi Dariusza Kurzawy,  Członka Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego:

Tekst i fot.: Stanisław Gazda

Adres mailowy: obiektywnabydgoszcz@gmail.com
Verified by MonsterInsights