Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

W ramach
strategii „Kolej dużych inwestycji” PKP Intercity zawarło warte miliardy
złotych kontrakty z polskimi producentami taboru. Jednym z nich jest PESA
Bydgoszcz, z którym narodowy przewoźnik podpisał już umowy o łącznej wartości
2,91 mld złotych. W siedzibie bydgoskiego producenta odbyła się dziś wizyta
studyjna, w której udział wzięli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów
Państwowych, Maciej Małecki, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity, Tomasz Gontarz
oraz wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, poseł Piotr Król.

Rząd PiS od pierwszych
dni postawił na bardzo mocny rozwój kolei w Polsce. My nie zgadzaliśmy się z
naszymi poprzednikami, że Polacy nie chcą korzystać z kolei, że to przestarzały
środek transportu, odchodzący do przeszłości, trochę jak powozy konne. Od
pierwszych dni z konkretnym, realnym planem inwestowania w polską kolej –
skupiliśmy potężne środki finansowe na przywrócenie Polakom kolei –
zaczął spotkanie
z przedstawicielami mediów
Maciej Małecki, Sekretarz
Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych (na zdjęciu u góry).

PKP
Intercity konsekwentnie realizuje strategię inwestycyjną, zgodnie z którą do
2030 roku wszystkie składy w parku taborowym przewoźnika będą nowe lub
zmodernizowane. By zrealizować ten cel, spółka podpisała już kilkanaście umów o
łącznej wartości 7 miliardów złotych. 2,91 mld zł z tej kwoty to kontrakty,
jakie PKP Intercity podpisało z zakładem PESA.
W trakcie wizyty studyjnej w bydgoskiej fabryce, zaproszeni przedstawiciele
Ministerstwa Aktywów Państwowych i PKP Intercity, mogli zobaczyć stopień
zaawansowania realizowanych dla narodowego przewoźnika kontraktów i obejrzeć
park maszynowy producenta. 

– Rząd
Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Mocno postawiliśmy na rozwój kolei, z
czego korzystają polskie zakłady. Kontrakty z PKP Intercity sprawiają, że takie
firmy jak bydgoska PESA mogą się rozwijać, podnosić jakość, skutecznie
konkurować z międzynarodowymi korporacjami. Umowy na prawie trzy miliardy
złotych pokazują, że współpraca cały czas trwa. Wierzę, że PESA znów udźwignie realizację
tych kontraktów i zapewni naszemu narodowemu przewoźnikowi i pasażerom
nowoczesny tabor. Rekordowe inwestycje w lepszy i wygodniejszy tabor to jeden z
elementów sukcesu spółki PKP Intercity, bijącej kolejne rekordy frekwencji
pasażerów –
 powiedział minister Maciej
Małecki.

Miliardowe
kontrakty z PESĄ Bydgoszcz

Narodowy
przewoźnik podpisał w ostatnim czasie wiele umów z bydgoską PESĄ. Pod koniec
października ubiegłego roku PKP Intercity zawarło kontrakt na zakup 16 nowych
lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania.
Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym
przewoźnika, a wartość zamówienia wynosi 554,6 mln zł brutto.
Również w 2022 roku, podczas Targów INNOTRANS, spółki
podpisały warty 376 mln zł brutto kontrakt na naprawę na piątym poziomie
utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A.

-Muszę
przyznać, że bardzo cieszą mnie tego typu spotkania z producentami taboru.
Pozwalają na lepsze zrozumienie wzajemnych oczekiwań. Nasza współpraca z PESĄ
jest coraz lepsza.
W ostatnim czasie podpisaliśmy z bydgoskim producentem blisko dziesięć umów i
mamy nadzieję, że dalsza współpraca będzie się rozwijać. Staramy się realizować
kontrakty na nowy tabor z producentami polskimi lub takimi, którzy realizują
produkcję w naszym kraju, by inwestowane przez nas środki pracowały dla naszej
gospodarki 
– podkreślił Tomasz Gontarz,
Wiceprezes Zarządu PKP Intercity. 

– PESA to jedna z
najważniejszych firm dla gospodarki naszego regionu, ale także Polski. Cieszę
się, że dzięki kompetencjom budowanym na krajowym rynku nasza bydgoska firma
może stale rozwijać zagraniczną ekspansję i konkurować z najlepszymi w branży.
podkreślił
poseł Piotr Król.

Udana
współpraca z PESĄ

Przykładem
udanej współpracy pomiędzy PKP Intercity a PESĄ jest 14 zmodernizowanych ED74 w
zakładach producenta w Mińsku Mazowieckim, których odbiór odbył się w maju
bieżącego roku. W unowocześnionych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in.
z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka
elektrycznego. To jednak nie wszystkie udogodnienia, jakie czekają na pasażerów
w pociągach ED74. W każdym składzie zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału
komórkowego, a pojazdy są również dostosowane do potrzeb osób z
niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone
do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co
odczuwalnie poprawia komfort podróży.

-Nasze zakłady to doskonała
ilustracja tego, co można zbudować wytrwałością i ambitną wizją. Dzisiaj PESA
to ważny europejski producent taboru z odważnymi planami na dalszy rozwój.
Cieszymy się, że możemy realizować kontrakty dla narodowego przewoźnika. Coraz
lepiej się rozumiemy i nasza współpraca się rozwija. Ostatnio oddaliśmy
zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne ED74 przystosowując je w pełni do
ruchu dalekobieżnego. Pracujemy już nad kolejnymi zamówieniami i mamy nadzieję,
że to nie koniec
 – dodał Maciej
Maciejewski, Wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Zakład
PESA w Mińsku Mazowieckim przeprowadzi także kompleksowe przeglądy lokomotyw
EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Podpisana w
sierpniu 2022 roku umowa zakłada wykonanie napraw okresowych P4 15 sztuk
lokomotyw elektrycznych serii EP09 (zamówienie podstawowe), z opcją napraw
okresowych P4 do 7 kolejnych sztuk lokomotyw. Do tej pory zakończyły się
przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji, a
ostatnia lokomotywa wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku.
Kolejną udaną inwestycją był odbiór 125 zmodernizowanych
wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym
poziomie utrzymania.

PESA
zakończyła modernizację 6 miesięcy przed wyznaczonym terminem realizacji.
                          

                       *     *    
*

PKP Intercity to
największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi
miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze
ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie
zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność
komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity –
Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na
nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub
zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.
 Przewoźnik
dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard
podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się
środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej
ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia
Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity
ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego
działalność będzie neutralna dla klimatu
.

PESA to największy
producent taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje z Bydgoszczy wożą
pasażerów większości polskich miast i regionów oraz kilkunastu krajów Europy, w
tym Włoch, Niemiec, Czech, Ukrainy, Bułgarii i Rumunii. Spółka konsekwentnie
realizuje strategię PESA 20230+, która zakłada rozwój w oparciu o cztery
kluczowe filary – innowacyjną platformę pojazdów, ekspansję zagraniczną,
inwestycje w nowoczesne technologie i „Zieloną Pesę”. W 2019 PESA
rozpoczęła prace nad wykorzystaniem napędu wodorowego w pojazdach szynowych;
wyprodukowała i otrzymała homologację na pierwszą w Europie manewrową lokomotywę
wodorową, a w tej chwili pracuje nad pociągiem pasażerskim, zasilanym zarówno z
trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych. PESA przygotowuje się również do
realizacji pojazdów piętrowych klasy Intercity oraz pociągów dużych prędkości.

Tekst i fot.: Stanisław Gazda


Adres mailowy: obiektywnabydgoszcz@gmail.com
Verified by MonsterInsights