Bydgoszczy ITS, czyli systemu centralnego zarządzania ruchem i
transportem publicznym podpisana. Ceremonia odbyła się 9 stycznia w Regionalnym Centrum
Innowacyjności na UTP. Umowę podpisali: Prezydent Bydgoszczy – Rafał Bruski, rektor UTP
Antoni Bukaluk, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w
Bydgoszczy i firma Sprint SA.
Systemy ITS stanowią szeroki zbiór różnych technologii
(telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych),
jak również technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu
zwiększania bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwiększenia efektywności
systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego.
Wymienione systemy pracują w oparciu o zbieranie danych o ruchu i
transporcie, przetwarzaniu ich w różnego typu informacje dla
użytkowników lub zdefiniowane procesy automatyki.
30 km światłowodów, 90 kamer, 180 tablic dynamicznej informacji
przystankowej i 26 tablic informacji parkingowej oraz 20 pętli
systemowych – to tylko część elementów tworzących bydgoskie ITS.
Wprowadzony w Bydgoszczy system ITS obejmował będzie cztery podsystemy:
1. Podsystem sterowania ruchem z monitoringiem wizyjnym w skład, którego wchodzić będzie m.in.:
– modernizacja ok. 45 istniejących sygnalizacji świetlnych oraz
instalacja ok. 7 nowych (zakup z dostawą, montażem i uruchomieniem);
– system monitoringu wizyjnego zapewniający obsługę 90 kamer, w tym 40
kamer nadzoru wizyjnego CCTV i 50 kamer automatycznej rejestracji cech
pojazdów (zakup z dostawą, montażem i uruchomieniem);
– połączenia kablowe światłowodowe – 30 km (zakup z dostawą, montażem);
– centrum sterowania ruchem (zakup, dostawa, montaż i uruchomieniem);
2. Podsystem zarządzania transportem publicznym z dynamiczną informacją przystankową w skład, którego wchodzić będzie m.in.:
– wyposażenie 80 pociągów w radiowe nadajniki priorytetów (zakup z
dostawą, montażem i uruchomieniem);
– tablice dynamicznej informacji przystankowej (180 szt., zakup z
dostawą, montażem i uruchomieniem);
– automatyczne sterowanie rozjazdami (3 szt., zakup z dostawą, montażem i
uruchomieniem);
– dostosowanie (integracja) realizowanej w ramach odrębnego zadania
centrali Dynamicznej informacji przystankowej z Systemem (zakup z
dostawą, montażem i uruchomieniem);
– zakup ok. 20 kiosków informacyjnych z funkcją biletomatu ( zakup z
dostawą, montażem i uruchomieniem);
3. Podsystem informacji parkingowej w skład, którego wchodzić będzie m.in.:
– dostawa i montaż 101 parkomatów (zakup z dostawą, montażem i uruchomieniem);
– wyposażenie 10 kontrolerów w urządzenia kontrolne (zakup z dostawą);
– dostawa i montaż 26 tablic informacji parkingowej (zakup z dostawą, montażem i uruchomieniem);
– wyposażenie biura Strefa Płatnego Parkowania (zakup z dostawą);
4. Podsystem naprowadzania pojazdów na drogi alternatywne w skład,
którego wchodzić będzie m.in.:
– dostawa i zainstalowanie 32 tablic zmiennej treści typu VMS (zakup z
dostawą, montażem i uruchomieniem);
– instalacja 20 pętli systemowych zbierających dane o ruchu na odcinkach
międzywęzłowych (zakup z dostawą, montażem i uruchomieniem) oraz 10
stacji meteorologii drogowej.
Obszar funkcjonalny ITS obejmie obszar ograniczony m.in. ulicami: (od
północy) Kamienna – Artyleryjska – Zygmunta Augusta – (od zachodu)
Dworcowa – Królowej Jadwigi – Marszałka Focha – Kruszwicka – Szubińska –
(od południa) Piękna – Solskiego – Wojska Polskiego – (od wschodu)
Ujejskiego – Jana Pawła II – most Pomorski – Wyszyńskiego wraz z
odcinkiem ul. Fordońskiej od ronda Fordońskiego do ul. Wyścigowej.

