Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

…Słychać było dziś w Bydgoszczy na ulicy Gdańskiej. Rowerzyści nie mogąc
pogodzić się z decyzją o likwidacji kontrapasu zorganizowali happening „Gdzie
jest kontrapas?”. Z nadzieją, że ich głosy i dzwonki ich rowerów wpłyną na
zmianę decyzji władz miasta.

Napisali też…
List otwarty do właścicieli
punktów usługowych przy ul. Gdańskiej
Szanowni Państwo,
Chcemy wyrazić swoje zaniepokojenie tym, co dzieje się w sprawie nowo
powstałego kontrapasa, na ulicy Gdańskiej. Jesteśmy przekonani, że pragniemy
tego samego celu, jednak nasze wizje jego osiągnięcia są inne, a niepotrzebny
konflikt jest spowodowany przez niedociągnięcia ZDMiKP i magistratu.             
Jesteśmy razem
Tak samo jak Państwu tak i nam zależy na tym, aby Gdańska była miejscem
ważnym i odwiedzanym przez mieszkańców Bydgoszczy. Intencją przy wprowadzeniu
kontrapasa było udostępnienie obiektów usługowo-handlowych położonych na ulicy
Gdańskiej dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od wybieranego środka transportu.
Wprowadzenie kontrapasa zwiększa dostępność do Państwa oferty, ponieważ
umożliwiony jest dojazd klientów na rowerach bez kolizji z innymi uczestnikami
ruchu. Opieraliśmy się również na doświadczeniach z innych miast, pokazujących
że pedestrianizacja przestrzeni miejskiej ma dobry wpływ na handel. Usunięcie
rowerzystów z chodnika skutkuje zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa pieszych
dokonujących zakupów, jest więc wprost działaniem sprzyjającym pieszym i
zakupom.
Chcemy wspólnego miasta
przyjaznego dla wszystkich
W ciasnej przestrzeni miejskiej nie jest możliwe zrobienie takich zmian
bezkosztowo, zarządca drogi musiał wybrać i zdecydował się na wariant z
usunięciem najmniejszej możliwej ilości miejsc parkingowych (wg zarządcy) – 35
z 70 miejsc po lewej stronie ulicy, miejsca po prawej stronie ulicy są
nietknięte. Dodatkowo, zmiany zaszły w momencie remontu dalszego odcinka ulicy,
co skutkuje tym, że kursuje komunikacja zastępcza, zwiększyło się
zapotrzebowanie na miejsca parkingowe na Gdańskiej oraz zmniejszył się ruch
tranzytowy, mówiąc wprost: nastąpiło ograniczenie dostępu do Państwa oferty,
niezależnie od wybieranego środka komunikacji. Nie wiemy dlaczego przyczynę
upatruje się tylko i wyłącznie w ograniczeniu ilości miejsc parkingowych
spowodowanym powstaniem kontrapasa. W celu oddzielenia spadku obrotów
pochodzących Państwa zdaniem w prostej linii od kontrapasa od tych pochodzących
od remontu, należałoby zderzyć dane o obrotach w trakcie remontu z wszystkich
odcinków Gdańskiej, od Placu Wolności do Kamiennej. Tylko wtedy można podjąć
decyzję o tym, co jest czynnikiem dominującym. Zachęcamy Państwa do wykonania
takiej analizy. Nie można wykluczyć, że kontrapas jest czynnikiem, który
zmniejsza Państwa przychody w tym trudnym okresie, ale nie można też wykluczyć,
że będzie czynnikiem, który te dochody zwiększy. Dlatego chcielibyśmy Państwa
zachęcić do przeprowadzenia badań na temat tego, w jaki sposób dostają się do
Państwa Klienci. Jeśli wyrażą Państwo chęć, pomożemy w przygotowaniu ankiety,  którą mogą umieścić Państwo w sklepach.  Ankieta sprawdzi jak klienci do Państwa
docierają i jakie są rzeczywiste potrzeby Państwa Klientów: parkingi, wygodne
chodniki, bliskość przystanków komunikacji publicznej, drogi rowerowe lub inne
rozwiązania. Takie badania pomogą w zwiększeniu Państwa zarobków i rozwijaniu
Państwa działalności w zmieniającym się otoczeniu.
Mówimy nie marnotrawieniu
publicznych pieniędzy!
We współczesnym zarządzaniu miastem lekkomyślne marnotrawienie
publicznych pieniędzy nie może być tolerowane i musi spotkać się z
konsekwencjami. W przypadku wdrożenia kontrapasa w taki sposób, w jaki miało to
miejsce – bez konsultacji i przy remoncie dalszego odcinka ulicy – na ten
moment mówimy o kosztach 200 tys. zł z miejskiej kasy. Nie można zapomnieć o
poniesionych przez Państwa stratach. Dlatego prosimy Państwa o poparcie naszego
wniosku do odpowiedzialnego za ZDMiKP Zastępcy Prezydenta Bydgoszczy, Pana
Łukasza Niedźwiedzkiego o znalezienie winnych zaistniałej sytuacji,
odpowiedzialnych za poniesione straty i wyciągnięcie wobec nich konsekwencji.
Państwo jako przedsiębiorcy i my, jako kupujący oglądamy każdą złotówkę po
kilka razy zanim zastanowimy się jak ją wydać. Jak widać, ten problem nie
dotyczył Miasta w tym przypadku. Bez naszej wspólnej presji nie mamy nawet
cienia nadziei że taka sytuacja się nie powtórzy.
                                                                                                                                    
                   
Z poważaniem,
 Wojciech
Bulanda – Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna,
Marcin Wasilewski – Stowarzyszenie Bydgoszcz Rowerowa,
Tomasz Urban – Społeczny Zespół Doradców ds. Komunikacji Rowerowej 

Adres mailowy: obiektywnabydgoszcz@gmail.com
Verified by MonsterInsights